چگونه انکر تکست را بهینه کنیم؟

انکر تکست به عنوان یک قسمت قابل مشاهده از هر لینک گفته می شود که میتوانید بر روی آن کلیک کنید و شما را به سمت آن صفحه  سایت هدایت می کند. بهینه سازی انکر تکست یکی از موارد مهم و ضروری لینک بیلدینگ محسوب می شود و قابل توجه سئو کاران می باشد.

سئو یکی از حوزه هایی است که هر روز طبق بروزرسانی هایی که در این زمینه و در موتورهای جستجو صورت می گیرد تغییر می کند.

طبق جدیدترین بروزرسانی که توسط گوگل دراین زمینه صورت گرفته است لازم است که تنوعی را در کلیدواژه های خود ایجاد کنید زیرا وقتی که بک لینک های زیادی را به کلیدواژه های مشابه و یکسان ارسال کنید این امر باعث میشود تا تاثیرات مضری را بر رتبه سایت شما بر جای بگذارد .

به همین دلیل, بهتر است که تنوعی را در کلیدواژه ها ایجاد کنید تا خزنده های گوگل که از هوش بالایی بخوردارند بتوانند تفاوت موجود میان دو کلیدواژه را تشخیص دهند و درک کنند که آیا این کلیدواژه ها یکسان هستند یا متفاوت. برای مثال دو واژه طبیعی و ارگاینک هر دو به یک معنا هستند و گوگل نیز میتواند آن را درک کند.

آموزش جامع بهینه سازی انکر تکست

پنگوئن و انکر تکست !

سال ۲۰۱۲ بود که الگوریتم پنگوئن گوگل برای اولین بار معرفی شد. پیش از معرفی این الگوریتم، شما به راحتی می‌توانستید در گوگل یک رتبه عالی بدست بیاورید. فقط کافی بود انکر تکست تمام بک لینک های خود را مطابق با کلمه کلیدی‌تان انتخاب کنید. بنابراین روزانه بر تعداد سایت‌های اسپم و لینک های فیک افزوده می‌شد و این موضوع کم کم داشت تبدیل به یک معضل بزرگ برای نمایش نتایج سالم می‌شد. پس لازم بود گوگل دست به کار شود و جلوی این موضوع را یکبار برای همیشه بگیرد. و همینطور هم شد.

گوگل الگوریتم پنگوئن را معرفی نمود. و با این آپدیت بود که قواعد بازی لینک سازی به کل تغییر کرد.

گوگل یک منطق ساده داشت: در حالت طبیعی، هیچوقت تمام بک‌لینک‌های یک وب‌سایت از کلمه کلیدی “طراحی سایت” استفاده نخواهند کرد. پس اگر تعداد این بک‌لینک‌های هدفگیری شده زیاد باشد، می‌بایست به صورت دستی و با هدف کسب رتبه گوگل ساخته شده باشند.

حالا فکر کنم بهتر بفهمید که چرا بهینه سازی انکر تکست برای یک سئو خوب، حیاتی است.

نحوه کار گوگل پنگوئن

برای بهینه سازی انکر تکست ها، در ابتدا لازم است نحوه کار گوگل پنگوئن را بخوبی درک کرده و بدانیم که چگونه انکر تکست ها را تشخیص و تحلیل می کند.

گوگل پنگوئن اینگونه کار می‌کند:

  1. شما یک بک‌ لینک می‌سازید.
  2. گوگل این بک‌ لینک شما را ایندکس می‌کند.
  3. گوگل این بک‌ لینک جدید را در دیتابیس خود برای سایت شما قرار می‌دهد، که به آن پروفایل لینک ها (link profile) هم می‌گویند.
  4. و این سه مرحله دوباره و دوباره تکرار می‌شود و نتیجه یک پروفایل از لینک های شماست که الگوریتم پنگوئن می‌تواند آن را بررسی کند.

الگوریتم گوگل این پروفایل را بررسی می‌کند و آن را با بهینه‌سازی داخلی سایت شما برای کلمه‌های کلیدی مورد نظرتان بررسی می‌کند.

برای مثال اگر محتوای داخلی شما برای کلمه کلیدی “طراحی سایت” بهینه شده باشد و تمام انکر تکست های شما هم مربوط به این کلمه باشند، پس قرار است جریمه شوید. قرار است شما با محتوای قوی باعث شوید که دیگران مطالب شما را منتشر کنند و یا به محتوای شما لینک دهند(بک لینک طبیعی) پس غیر طبیعی ست همه افراد با یک کلمه کلیدی شما را لینک کنند.

استراتژی بهینه سازی انکر تکست ها

نحوۀ استفاده از انکر تکست ها برای لینک دادن و توزیع کلمات کلیدی در آنها، می تواند عامل صعود یا سقوط جایگاه سایت شما در نتایج جستجو باشد. بنابراین لازم است که شما برای نوشتن متن های درست دقت کنید و انرژی بگذارید.

در همینجا باید ذکر کنم که خبری از یک اصل یا قاعده کلی برای بهینه سازی anchor text ( بهینه سازی انکر تکست ) و نحوۀ توزیع آن نیست، اما من با تحقیق در سایت های معتبر انگلیسی، توانستم یک الگوی جالب (از سایت semrush) در این زمینه پیدا کنم. طبق این الگو، نحوۀ توزیع انکر تکست برای لینک های شما باید به شکل زیر باشد:

  • انکر تکست نام تجاری: ۴۰%
  • انکر تکست اختصاصی/ انواع دیگر انکر تکست ها: ۲۵%
  • انکر تکست عریان: ۱۵%
  • انکر تکست کلمه کلیدی + نام تجاری: ۵%
  • انکر تکست Partial Match (تطبیق نسبی): ۵%
  • انکر تکست عمومی: ۱% تا ۵%
  • انکر تکست طولانی (دم دراز): ۲% تا ۴%
  • انکر تکست Exact Match (تطبیق دقیق): کم تر از ۱%

استفاده از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان در انکر تکست نتیجه یک لینک‌سازی سالم و طبیعی است. پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خود را بیشتر بر روی تطبیق نسبی متن لینک، استفاده از کلمات کلیدی معادل (یا LSI Keywords) و همینطور تکست‌های طولانی بگذارید.

چند نکته درباره الگوی توزیع مناسب و تنوع متن لینک‌ها!

به نظر من، شما حتماً باید یک استراتژی کلی توزیع برای فرآیند لینک‌سازی خود درست کنید و در آن مشخص کنید که چند درصد از لینک‌ها را به هر یک از انواع انکرتکست اختصاص خواهید داد. در مقاله نحوه توزیع مناسب انکر تکست کامل توضیح دادم، به آن مقاله رجوع شود؛ البته، برای اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشید که آنها را در ادامه می‌آوریم:

استفاده از انکرتکست‌های عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکست‌های کلیدی شما می‌شود و می‌تواند در جریمه نشدن موثر باشد.

احتمالاً نام برند شما فارسی است. ولی دامنه‌های وب انگلیسی هستند. پس گوگل چگونه باید نام برند شما را تشخیص دهد و بابت لینک شدن مداوم با این نام، شما را جریمه نکند؟ چندین راه مختلف برای اینکار وجود دارد. مثلاً بررسی عنوان‌های سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. در واقع، هیچ بعید نیست که گوگل نام تجاری شما را به عنوان یک کلمه کلیدی شناسایی کند. پس بهتر است در استفاده از آن نیز زیاده‌روی نکنید و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود نیز استفاده کنید.

حداقل مزیّت استفاده از نام برند این است که باعث رقیق شدن آمار کلمه‌های کلیدی در لینک‌های شما می‌شود. اما وقتی که کلمه کلیدی اصلی شما با نام برندتان یکسان باشد، دیگر این موضوع صادق نیست و باید با دقت بیشتری از این انکر تکست استفاده کنید.

بهتر است پیش از ایجاد یک الگو برای فرآیند لینک بیلدینگ خود، نحوه توزیع متن لینک‌ها در سایت های معتبرِ حوزۀ کاری خود را بررسی کنید. به این ترتیب شما درک بهتری از موضوع به دست خواهید آورد و می توانید بهترین روش را در وب‌سایت خود بکار بگیرید.

آموزش جامع بهینه سازی انکر تکست

اهمیت اولین انکر تکست در صفحه
تجربه به ما نشان داده که وقتی دو انکر تکست متفاوت به یک URL یکسان لینک شده باشند، گوگل تنها به انکر تکست اول اعتبار می‌بخشد. پس وقت خود را با دادن چندین لینک با انکرتکست‌های مختلف به یک صفحه ثابت تلف نکنید. به جای اینکار می‌توانید به مطالب و صفحات دیگر سایت خود لینک بدهید و به این ترتیب، آنها را بیشتر به گوگل بشناسانید.

اهمیت اولین انکر تکست

سایر نکات مهم در بهینه سازی انکر تکست
خب، اکنون که متوجه شدید چرا نوشتن یک متن خوب برای لینک و ایجاد تنوع در این متن‌ها اهمیّت دارد، بیایید ببینیم که برای بهینه سازی انکر تکست باید چه نکاتی را رعایت کنیم:

انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه مرتبط باشد

برای آنکه متن یک لینک بتواند بیشترین تاثیر را بر روی سئو شما بگذارد، می‌بایست با محتوای هر دو صفحه (هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده) مرتبط باشد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، هرچه محتوای این دو صفحه با کلمه کلیدی انتخابی شما برای متن لینک بیشتر مرتبط باشد، تاثیر آن بر روی رنک گوگل شما بیشتر خواهد بود.

پس اگر کلمه کلیدیِ هدف تان لینک بیلدینگ است، برای ایجاد یک لینک خوب لازم است دو کار انجام دهید. ابتدا باید یک راهنمای جامع درباره لینک بیلدینگ بنویسید تا یک صفحه غنی و مرتبط درباره این موضوع داشته باشید. بعد هم با کلید واژه لینک بیلدینگ به این صفحه لینک بدهید. یا اگر کلمه کلیدی هدف تان لوله کشی در تهران است، نوشتن یک پست درباره پیدا کردن بهترین خدمات لوله کشی در تهران و لینک کردن به این صفحه با استفاده از کلمه کلیدی لوله کشی در تهران، روش مناسبی برای به دست آوردن رتبه خوب در گوگل خواهد بود.

البته فراموش نکنید که این نوع لینک‌ها معمولاً از نظر گوگل یک تطبیق دقیق محسوب می‌شوند و زیاده‌روی در استفاده از آنها می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

به سایت‌های اسپم لینک ندهید

خب، همه ما می دانیم که داشتن لینک از یک سایت معتبر، تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت دارد. در کنار این موضوع، سایت هایی که به آنها لینک می دهید نیز نقش مهمی بر روی رتبه‌بندی سایتتان در نتایج جستجو دارند.

پس وقتی که به یک سایت دیگر لینک می‌دهید، مطمئن شوید که این سایت مشغول اسپم کردن برای یک کلمه کلیدی دقیق نیست. لزومی ندارد در اینگونه شرایط درگیر مسئلۀ تبادل لینک شوید. به جای اینکه وقت خود را صرف لینک گرفتن از سایت‌های اسپم کنید، بهتر است که با چند سایت معتبر و مرتبط در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید.

بهینه‌سازی انکر تکستِ لینک‌های داخلی را جدی بگیرید

درست است که بیشتر متخصصان سئو بر روی لینک سازی داخلی تاکید دارند، اما هیچ کدامشان استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در انکر تکست را به شما توصیه نمی‌کنند. فراموش نکنید که لینک‌سازی داخلی هم اهمیّت بسیاری در تشخیص موضوع سایت شما توسط گوگل دارد. استفاده بیش از حد از انکر تکست Exact Match یا تعداد زیادی از کلمات کلیدی در متنِ لینک، بر روی لینک بیلدینگ طبیعی شما تاثیر منفی خواهد داشت.

سعی کنید از انواع انکر‌تکست‌های مختلف استفاده کنید. یا اگر حتماً می‌خواهید در متن خود کلمات کلیدی داشته باشید، بروی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) تمرکز کنید.

برای مثال می توانید به جای عبارت لینک بیلدینگ از آیا با لینک بیلدینگ پیشرفته آشنا هستید؟، استفاده کنید. به این ترتیب شما هم از کلمه کلیدی خود استفاده کرده‌اید و هم به گوگل نشان دادید که تمام تمرکز شما فقط بروی کلمه کلیدی مورد هدفتان نیست.

انکر تکست‌هایتان را تحلیل و بررسی کنید

زمانی که در حال ساخت بک لینک هستید، تحلیل و بررسی انکر تکست ها ضروری است.

انکرتکست‌های شما نباید بیش از حد بهینه‌سازی شده باشند و همه چیز باید طبیعی به نظر برسد. شما می‌توانید با ایجاد یک فایل Excel، انکرتکست‌هایتان را دسته‌بندی کنید و به دقت وضعیت سایت خود را دنبال کنید. به این ترتیب هر زمان که مشغول ساخت لینک بودید، با نگاه کردن به این فهرست می دانید که از کدام انکر تکست نباید استفاده کنید یا از کدام انکر تکست به اندازه کافی استفاده نکرده‌اید.

یک راه ساده‌تر این است که از ابزارهای Ahrefs و SEMrush استفاده کنید تا بتوانید فرآیند مدیریت و بهینه سازی انکر‌تکست‌ها را بهتر انجام دهید.

بیایید یک بار دیگر و به صورت خلاصه نکات مهم این مطلب را با هم مرور کنیم: برای بهینه سازی درستِ انکر تکست ها بهتر است از محتوای صفحه و موضوع آن کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک استراتژی کلی برای فرآیند لینک بیلدینگ خود داشته باشید تا بتوانید تنوع بالایی را در انکر تکست های خود ایجاد کنید. این را هم فراموش نکنید که کم‌خطرترین متن‌ها، سه نوع تکست عمومی ،عریان و نام تجاری اند و استفاده از آنها می‌تواند در رقیق شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن لینک‌ها موثر باشد.

در نهایت امیدوارم این مطلب به درک بهتر شما از فرآیند بهینه سازی انکر تکست کمک کرده باشد و به شما اجازه دهد یک استراتژی سئو موثر و سالم را برای وب‌سایت خود پیش بگیرید. در صورتی که نکتۀ خاصی در این مطلب از قلم افتاده، لطفاً از طریق دیدگاه ها این موضوع را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم به کمک یکدیگر درک بهتری از مبحث انکر تکست پیدا کنیم.

موفق و پیروز باشید

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 4 امتیاز: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *