آموزش بهبود سئو مطالب با استفاده از تنظیمات Yoast SEO

بسیار خب، تا به اینجای کار (یعنی پس از مطالعه مقاله آموزش کامل افزونه Yoast SEO ) موفق شدیم سایت خودمان را با کمک افزونه Yoast SEO بهینه‌سازی یا به اصطلاح سئو کنیم. اما کافی نیست! با آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس با استفاده از تنظیمات Yoast SEO تاکنون تنها نیمی از راه را پیموده‌ایم؛ برای بالا آمدن در نتایج اول گوگل نیاز داریم مطالب خود را نیز سئو کنیم. برای این‌که بتوانید پست‌های وبلاگ‌تان را در نتایج اولیه گوگل ببینید تنها کافیست چندین نکته کلیدی را رعایت کنید. در همین راستا افزونه Yoast SEO کمک شایانی به ما خواهد کرد. اما چگونه؟ در ادامه آموزش هم با رپید سایت همراه باشید.

آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس

احتمالا شما هم پس از نصب افزونه Yoast SEO متوجه اضافه شدن دو ستون جدید به صفحات نوشته‌ها و برگه‌های سایت وردپرس خود شده‌اید. نقطه‌های رنگی در ستون سئو بیانگر امتیازی است که گوگل به مطلب یا برگه شما می‌دهد. و در ستون خوانایی، همانطور که از نام آن پیداست، میزان خوانایی متن نوشته شده از دید کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دایره‌های رنگی دوست داشتنی از پنج رنگ تشکیل شده‌اند و هرکدام معنای خاص خودشان را دارند:

  • دایره سبز به معنی قابل قبول بودن مطلب می‌باشد
  • دایره نارنجی/زرد به این معنی است که مطلب نوشته جای بهبود دارد
  • اگر دایره قرمز باشد یعنی مشکلات زیادی در مطلب‌تان وجود دارد
  • دایره خاکستری به این معنی است که هیچ اطلاعاتی در خصوص سئو مطلب‌تان در دسترس نیست
  • دایره آبی رنگ به معنی noindex بودن مطلب می‌باشد

ولی به نظر شما افزونه Yoast SEO برای رتبه‌بندی مطالب چه ویژگی‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ اگر به یاد داشته باشید در ابتدای مقاله “آموزش کامل افزونه Yoast SEO” گفتیم یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این افزونه، بخش تحلیل و بررسی آن می‌باشد. افزونه Yoast SEO به طور کاملا حرفه‌ای هر پست و حتی هر صفحه و دسته های وب سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر به انتهای مطالب خود مراجعه کنید، بخشی با نام Yoast SEO Premium را مشاهده می‌کنید. در این قسمت می‌توانیم تنظیمات ویژه‌ای به پست‌هایمان دهیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این قسمت از سه بخش تشکیل شده است، که آن‌ها را آموزش خواهیم دید:

دانلود افزونه Yoast SEO

مقاله مقایسه دو افزونه برتر سئو را نیز مطالعه کنید.

بهینه‌سازی محتوا

پیش‌نمایش اسنیپت:

آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس

این بخش در واقع یک دمو از مطلب شما در موتور جستجوی گوگل می‌باشد. که از سه قسمت اصلی عنوان، آدرس و توضیحات تشکیل شده است و نقش به سزایی در سئوی مطلب شما خواهد داشت. برای ویرایش این مشخصات می‌توانید برروی دکمه ویرایش اسنیپت کلیک کنید و تغییرات دلخواه را اعمال کنید. در صورتی که آشنایی کافی ندارید تا چگونه ورودی مناسبی به این بخش اضافه کنید، تنها کافیست نکات زیر را رعایت نمایید:

  • کاربران و موتورهای جستجو URLهای طولانی را دوست ندارند. اگر آدرس صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستند، به هیچ وجه نگران نباشید. اما اگر URL های شما بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارند بهتر است به فکر بازنویسی آنها باشید.
  • آدرس URL را با عنوان صفحه هماهنگ کنید
  • برای هر صفحه از عنوان منحصر به فرد استفاده کنید
  • طول عنوان باید بین ۵۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد
  • حرف زائد و اضافه را از URL صفحات خود حذف کنید. کلماتی مانند and و on و…
  • از متا تگ‌های تکراری استفاده نکنید
  • طول متا تگ صفحات خود را بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ کلمه نگهدارید

انتخاب به عنوان مقاله بنیاد محتوا

⁣⁣مقاله بنیاد محتوا یا cornerstone content در yoast چیست؟ مقالات کرنراستون و یا همان محتوای سنگ بنا از مهمترین مطالب سایت شما به حساب می آیند و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند. این مطالب باید به راحتی در دسترس باشند تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند. این مقالات نقش  بسیار زیادی در سئو و بهینه سازی مقالات شما دارند و به شما کمک می کنند تا بتوانید راحتتر از کلمات کلیدی پررقابت در گوگل رتبه بگیرید و کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید.

اخیرا یوآست این امکان را فراهم کرده تا بتوانید مقالات خود را به عنوان کرنراستون انتخاب نمایید و به وسیله پیشنهاد لینک داخلی مطالب خود را به صورت حرفه ای سازماندهی نمایید. از موارد بسیار مهم در کرنراستون لینک دهی داخلی مناسب هست. در مطلب ” مقاله بنیاد محتوا چیست؟ ” به طور کامل به این مقوله پرداخته ام و به تمام سوالات شما پاسخ داده ام. حتما آنرا به دقت مطالعه نمایید چرا که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مقالات در زمینه سئو می باشد.

کلمه کلیدی کاربردی:

آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس

کلمات کلیدی در پست‌ها به هدف سئو در تناقض با کاربری مطلب و انتقال صحیح مفاهیم خواهد بود. انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می‌شود ما دقیقا بدانیم در مورد چه چیزی مطلب می‌نویسیم و می‌خواهیم برای چه جستجوهایی در گوگل بالا بیایم. هنگامی که شما برای نوشته خود یک کلمه کلیدی تعیین می‌کنید، باید میزان تکرار این کلمه نسبت به متن دارای درصد خاصی باشید تا از نظر گوگل مورد پسند قرار بگیرد. اصطلاحا به این مورد چگالی کلمه کلیدی می‌گویند. در حالت عادی باید به‌صورت دستی چگالی کلمات کلیدی‌تان را تعیین کنید. اما با کمک افزونه Yoast SEO دیگر نیازی به این کار نیست. و این افزونه پس از این‌که کلمه یا کلمات کلیدی مطلب خود را انتخاب کردید، به شما پیشنهاداتی می‌کند تا بتوانید راحت‌تر در صفحه اول گوگل بالا بیاید:

  • سعی کنید به اندازه کافی از کلمه کلیدی در مطالب‌تان استفاده کنید. معمولا چگالی کلمات کلیدی خود را بین ۱ تا ۳ درصد نگهدارید. برای مثال اگر متن نوشته‌تان دارای ۷۰۰ کلمه می‌باشد، حداقل ۷ و حداکثر ۲۱ بار کلمه کلیدی را به کار ببرید.
  • از کلمه کلیدی چندین بار در پاراگراف اول و آخر پست‌تان استفاده کنید.
  • حتما از کلمه کلیدی در عنوان صفحه و توضیحات متا و همچنین آدرس پست استفاده نمایید.
  • در خاصیت alt تصاویر کلمه کلیدی را بگنجانید.
  • در زیر عنوان‌های h1 و h2 و h3 از کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • هرگز کلمه کلیدی متن خود را به صفحات خارجی لینک نکنید.
  • حتی‌الامکان هر کلمه کلیدی را تنها یک‌بار در سایت‌تان به‌کار ببرید و در چندین پست مختلف، یک کلمه کلیدی را تکرار نکنید.

 

خوانایی:

افزونه Yoast SEO با در نظر گرفتن یکسری پارامترهای از قبل تعیین شده، خوانایی مطلبی که نوشته‌اید را از نظر کاربران مورد بررسی قرار می‌دهد. این ویژگی جالب در نسخه‌های جدید افزونه اضافه شده است. البته در نسخه فارسی این قابلیت چندان پیشرفته نیست. در صورتی که در نسخه‌های انگلیسی، آلمانی و هلندی حتی می‌تواند نوع نوشته را از نظر ادبی مورد بررسی قرار دهد.

  • جملات کوتاه قابل خواندن‌ و تاثیرگذارتر می‌باشند. سعی کنید ۲۵% جملات پست‌تان کمتر از ۲۰ کلمه داشته باشند.
  • از پاراگراف‌های کوتاه ۷-۸ جمله‌ای استفاده نمایید.
  • طول پاراگراف‌هایتان از ۱۵۰ کلمه بیشتر نشود.
  • سرفصل‌های مطلب‌تان اندازه مناسبی داشته باشند، نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشند.

 

تحلیل و بررسی:

در این قسمت افزونه Yoast SEO تمامی نکات تاثیرگذار در سئو مطلب‌تان را لیست می‌کند. و نکاتی را که رعایت کرده‌اید و باید رعایت کنیید را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی
آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس

تا به اینجا به نظر می‌رسد پست‌تان از نظر موتورهای جستجو سئو شده است ? حال بگذارید از به اشتراک گذاری مطلب شما در شبکه‌های اجتماعی مطمئن شویم. در واقع شما با تنظیم این بخش به گوگل می‌فهمانید که این پست مطلق به شماست. و اگر دفعات اشتراک پست‌هایتان بالا باشد، یک کوئن مثبت برای‌تان در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که این بخش را خالی رها کنید، شبکه‌های اجتماعی به‌صورت پیش‌فرض از عنوان و متای توضیحات، همچنین یکی از تصاویر استفاده شده داخل پست‌تان استفاده خواهند کرد. البته ممکن است این تصویر خیلی ایده‌ال نباشد، بنابراین بهتر است خودتان شخصا این قسمت را درست کنید. تنظیمات در اینجا بسیار ساده می‌باشد. کافیست یک تصویر مربوط به پست‌تان را در قسمت image آپلود نمایید، عنوان و توضیحات مربوط به مطلبتان را وارد کنید.

در نهایت یک پیش‌نمایش از پست‌تان پس از اشتراک گذاری در فیسبوک یا توییتر را در بخش preview مشاهده خواهید کرد. البته این بخش فقط در نسخه پریمیوم افزونه فعال هست.

تنظیمات پیشرفته
آموزش بهبود سئو مطالب وردپرس

روبات‌های ایندکس متا: ممکن است به هر دلیلی از موتورهای جستجو بخواهید که این صفحه و یا پست‌تان را شناسایی نکنند. بدین منظور می‌توانید تنظیمات این قسمت را برروی noindex قرار دهید. پس اعمال این تغییر، افزونه Yoast SEO دایره رنگی مربوطه را به رنگ آبی در می‌آورد.

روبات‌های متا دنبال: با استفاده از تنظیمات این گزینه می‌توانیم به موتورهای جستجو بگوییم که آیا لینک‌های موجود در این صفحه را دنبال کنند یا خیر. همان‌طور که می‌دانید گوگل از طریق خزیدن میان صفحات اینترنتی اطلاعات مربوط به آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. بنابراین لینک‌هایی که پست یا صفحات خود قرار می‌دهید، مقصد بعدی گوگل هستند. در صورتی در پست‌تان از لینک‌های خارجی نامعتبر زیادی استفاده کرده‌اید می‌توانید این گزینه را برروی nofollow بگذارید. البته توجه داشته باشید با این کار لینک‌های داخلی وب‌سایت خودتان هم که در این صفحه وارد کرده‌اید، بی ارزش خواهد شد.

متا روبات‌های پیشرفته: در صورتی که وبسایت‌تان را در دایرکتورهای یاهو و DMOZ یا سایر دایرکتورهای ثبت کرده باشید، از تگ‌های عنوان و توضیحات ثبت شده در دایرکتورهای در نتایج موتورهای جستجوگر جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از این نحوه نمایش شما می‌توانید تظیمات را به‌کار ببرید.

No ODP: به موتورهای جستجو اجازه استفاده از توضیحات جایگزین از ODP/DMOZ را نمی‌دهد.
No YDIR : به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از توضیحات سایت موجود در دایرکتوری یاهو استفاده کند.
فهرست تصویری موجود نیست: از ایندکس شدن تصاویر در موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند.
بدون بایگانی: به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از نسخه ذخیره شده صفحات سایت استفاده کند.
بدون سربرگ: به موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهد از تگ‌های head سایت موجود در دایرکتوری یاهو استفاده کند.
نشانی قانونی(canonical): در صورتی که گوگل هنگام خزیدن در صفحات سایت شما به دو صفحه با اطلاعات یکسانی برخورد کند، قادر به تشخیص آن‌ها نخواهد بود. و مشکل صفحات دوقلو پیش می‌آید که تاثیر بسیار بدی روی سئوی وبسایت شما می‌گذارد. اما راه حل این مشکل چیست؟ نشانی قانونی یا canonical اینجا به کمک ما می‌آید. در واقع این گزینه مانند ریدایرکت عمل می‌کند و مطالب دوقلوی شما را به آدرسی که شما در این بخش قرار می‌دهید منتقل می‌کند. همچنین به گوگل می‌گوید که این مطلب اصلی ماست و فقط این را ایندکس کن.

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 8 امتیاز: 3.8]

2 thoughts on “آموزش بهبود سئو مطالب با استفاده از تنظیمات Yoast SEO

  • ۳۰ تیر ۱۳۹۷ at ۱۱:۳۱ ق.ظ
    Permalink

    عالی بود . بسیار استفاده کردم و لذت بردم

    Reply
    • ۳۱ تیر ۱۳۹۷ at ۶:۴۳ ق.ظ
      Permalink

      سلام
      ممنون از حسن نظرتون، خوشحالم

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *