پیج رنک گوگل چیست؟ PageRank | راه های افزایش پیج رنک گوگل (PR)

پیج رنک که به اختصار PR می‌گویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی به یک سایت است، پیج رنک رتبه‌ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینکهای ورودی زیادی دارد و سایتهای زیادی به این سایت لینک داده‌اند. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافته‌های خود در سایتهای اینترنتی می‌باشد.

مفهوم پیج رنک گوگل چیست؟

گوگل برای تعیین اهمیت صفحات از پیج رنک استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج گوگل است. پیج‌رنک یا رتبه صفحه (به انگلیسی: PageRank) به فناوری گفته می‌شود که بر پایه آن موتورهای جستجویی همچون گوگل سایتهایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران قرار می‌دهد و راحتتر ایندکس شده و رتبه بالاتری می گیرند.

پیج رنک (Page Rank) توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin در استنفورد مطرح شد. و در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفته شده است. به این روش کاربرانی که کلمه خاصی را سرچ می‌کنند، می‌توانند ابتدا سایتهایی را ببینند که هم به خواسته آن‌ها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشته‌است.

قرار گیری در رتبه های بالای نتایج موتور های جستجو به معنای افزایش بازدید سایت و دسترسی به کاربران بیشتر می باشد به همین دلیل است که امروزه صاحبان وب سایت ها و شاغلین تجارت الکترونیک به معیارهای سنجش ارزش صفحات وب همچون پیج رنک گوگل (Google PageRank)  و رتبه الکسا (Alexa Rank) اهمیت بسیاری قائل هستند و اقدامات بسیاری در خصوص بهینه سازی سایت ، افزایش بازدید سایت ، بازاریابی اینترنتی انجام می دهند تا در تقابل با رقبای خود در بازار تجارت الکترونیک جایگاه مناسبی تصاحب نمایند

پیج رنک چگونه محاسبه میشود؟

ایده و نظر مدیران موتور جستجوی گوگل این بود که صفحاتی با لینک ورودی زیاد صفحات مهمتر و با ارزشتر هستند. الگوریتم این  است (بود) که لینک های ورودی را بعنوان یک رای مثبت به سایت در نظر میگیرد. میزان تاثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک شما به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده، تعداد صفحات لینک شده در آن و نوفالو نبودن لینک ها بستگی دارد.

البته این معیار تا حد زیادی قابل قبول است زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.

Google Page Rank بالا باعث میشود رتبه بالاتری در گوگل داشته باشیم؟

بسیار کم! همانطور که در بالا گفته شد پیج رنک بر اساس لینکهای ورودی محاسبه میگردد، اگر سایتی به سایت شما لینک بدهند مفهوم طبیعی آن اینست که سایت شما مفید است و مفهموم طبیعی زیاد بودن لینکهای ورودی این است که سایت شما یک سایت مفید است.

پیج رنک بالا نمیتواند ضامن رتبه بالای شما در گوگل شود! تنها چیزی که میتواند ضامن رتبه بالای سایت شما در گوگل شود، محتوای جدید و مفید + Authority ( میزان قدرت، محبوبیت و پیج رنک) است. پس از این جمله نتیجه گرفته میشود که پیج رنک بالا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت است و یکی از مواردی است که Authority دامین شما را ارتقاء میبخشد.

اهمیت پیچ رنک چقدر است؟

Page Rank یکی از چندین عامل موثر بر رتبه بندی نتایج گوگل است و در گذشته تاثیر زیادی بر آن داشت و در حال حاضر دیگر تاثیر زیادی بر آن ندارد، از طرف دیگر این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان خواهد بود که تاثیر زیادی بر جذب تبلیغات در سایت خواهد داشت.

پس از مدتی افراد بخوبی راههای افزایش پیج رنک را شناختند و با استفاده از تکنیک هایی مانند گوگل بمب و تبادل لینک، کارایی این معیار را زیر سوال بردند ولی در حال حاضر گوگل سایتهایی را که در آنها تعداد زیادی لینک به صفحات غیرمرتبط وجود دارد را شناسایی و جریمه میکند و با اینکار جلوی افزایش غیرواقعی پیج رنک را گرفته است. به همین دلیل از تبادل لینک با سایتهای غیر مرتبط و ثبت سایت در وب دایرکتوری هایی که پیج رنک گوگل بالایی ندارند جدا خودداری کنید زیرا موجب کاهش اعتبار سایت شما خواهد شد.

رپید سایت پیشنهاد می کند بر اساس الگوریتمهای جدید گوگل فقط و فقط از سایت های مرتبط لینک های یک طرفه بگیرید.(حال اگر رنک آن سایت بالا بود نیازی نیست تعداد زیادی لینک بگیرید اما اگر کم بود تعداد لینک ها باید زیادتر باشند)

از کجا Page Rank سایت خود را ببینیم؟

در طول هرسال گوگل چهار بار پیج رنک صفحات را با یک عدد بین ۱ تا ۱۰ مشخص میکند که البته در سال ۲۰۱۳ فقط دو بار این کار را کرد. این معیار برای هر صفحه جداگانه تعریف میشود و مربوط به کل سایت نیست. تنها تعداد کمی صفحه با پیج رنک ۱۰ وجود دارند. برای تعیین Page Rank سایت خود یا دیگران میتوانید از افزونه های مرورگر یا سایت های بررسی سئو مانند moonsy و یا از سایتی که خود گوگل برای این کار راه اندازی کرده است استفاده کنید : www.prchecker.info

چه سایت هایی با ما لینک داده اند؟

برای مشاهده لیست کامل سایتهایی که به شما لینک داده اند به حساب گوگل وبمستر خود بروید و به آدرس  Google Webmaster tools -> Traffic -> Links to your site مراجعه کنید.

افزایش پیج رنک

بهترین راه برای افزایش پیج رنک، کسب لینک ورودی به سایت از صفحاتی با پیج رنک بالا است که کاملا هم به سایت شما و محتوای تولید شده از سوی شما مرتبط باشد. برای تبادل لینک می‌توانید از تکنیک‌های تبادل لینک چند طرفه مانند تبادل لینک سه طرفه به جای دو طرفه که ارزش پایینی دارد، استفاده نمایید. در تبادل لینک سه طرفه کار بگونه‌ای است که سایت A ابتدا به سایت B لینک می دهد و سایت B به سایت C لینک می‌دهد و در نهایت سایت C به سایت A لینک خواهد داد. در واقع در این روش سایت‌ها به طور غیر مستقیم به هم لینک می دهند. همچنین سایت خود را وب دایرکتوری های معتبری مانند Open Directory Project ثبت کنید.

شما میتوانید با لینک کردن صفحات داخلی سایت خود به یکدیگر بر پیج رنک آنها بیافزایید ولی استفاده بیش از حد از این تکنیک بر پیج رنک گوگل شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و در نهایت تولید محتوای مفید و مناسب راهی مطمئن برای کسب لینک ورودی از دیگر سایتها میباشد.

البته به جز گوگل شرکت‌های دیگری هم به رتبه دهی به سایتها می‌پردازند، که یکی از آنها الکسا (به انگلیسی: Alexa) (یک سایت معتبر بین‌المللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایت‌ها می‌باشد) نام دارد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایت‌ها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام می‌دهد. این رتبه بندی شماره‌ای بین ۱ تا چند میلیون می‌باشد که هرچه این شماره به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر می‌باشد.

آیا پیج رنک گوگل مرده است؟

همانطور که میدانید تقریبا یک سالی میشود که دیگر خبری از به روز رسانی های پیج رنک گوگل نیست. بروزرسانی هایی که در ابتدای شروع فعالیت پیج رنک ۸ بار در سال انجام میشد و در سال ۲۰۱۶ به یکباره از طرف گوگل اعلام شد که آپدیت های پیج رنک به طور کامل متوقف و دیگر رتبه بندی وب سایت از ۰ تا ۱۰ انجام نخواهد شد.

بسیاری از وب مستران از جمله سئو کاران بر این عقیده اند که عمر پیج رنک گوگل به انتها رسیده است با توجه به شرایط و مدارک موجود مانند:

  • کاهش تعداد بروزرسانی های پیج رنک گوگل از سال ۲۰۰۶ به بعد
  • حذف اطلاعات مربوط به پیج رنک گوگل در سال ۲۰۰۹ از وبمستر تولز
  • صبحت های مت کاتز درمورد متوقف شدن کامل بروز پیج رنک در سال ۲۰۱۳
  • از همه مهمتر صفر شدن ناگهانی پیج رنک تمامی وب سایت ها در سال ۲۰۱۶

این نظریه که پیج رنک مرده است را تقویت می کند.

ولی چیزی که به گمان اغلب سئوکاران حقیقت دارد این است که پیج رنک گول نمرده است و در بین سایتها در رده بندی گوگل از بین نرفته و فقط اعلام نمی شود و کاربران باید بدانند که نباید از اصولی رفتار کردن در گوگل و محتوا دوری کنند و باید طبق اصول عمل کنند.

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 2 امتیاز: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *