۱۰ عاملی که به طور مستقیم بر رنکینگ گوگل شما تاثیر نمی گذارند

در این مطلب در مورد ۱۰ عاملی صحبت خواهیم کرد که به صورت مستقیم بر روی وب سایت شما تاثیر گذار نیستند و گوگل (مستقیما) به آنها اهمیتی نمی دهد، اما به صورت غیر مستقیم بر روی سئو تاثیر می گذارند.

چه چیز مشترکی در عمر سایت شما، اولویت تگ های H1 و H2 شما، نرخ پرش bounce rate و هاستینگ شما وجود دارد؟ هیچ یک از آنها به طور مستقیم بر رتبه گول سایت شما تاثیر نمی گذارند. ۱۰ عاملی که معمولا تصور می شود مستقیما بر رنکینگ شما تاثیر می گذارد اما گوگل به آن اهمیتی نمی دهد.

۱ – طول عمر و سن وب سایت شما

اولین عامل: طول عمر سایت شما. آیا گوگل اهمیت می دهد که سایت شما در سال ۱۹۹۸ یا ۲۰۰۸ و یا ۲۰۱۶ ثبت شده است؟ خیر، آنها به هیچ وجه اهمیتی ندارند. آنها فقط به میزان کمکی که مطالیتون به مخاطبان می کند و اینکه شما چه لینک هایی دارید و سیگنال آتوریتی وب سایت شما به چه شکل هست اهمیت می دهند.

قطعا رابطه ای بین سن وب سایت شما و سئوی آن وجود دارد. اگر شما سایتی را در سال ۱۹۹۸ راه اندازی کرده اید و تا به امروز هم، پرصلابت هست، شانس زیادی دارید که لینک های زیادی ایجاد شده باشد و آتوریتی و صلاحیت و اعتبار و تمام چیزهایی که گوگل به آن توجه می کند را ایجاد کرده باشید.

اما شاید شما در دو سال اول بسیار موفق شدید، و سایتتون را در سال ۲۰۱۵ ثبت کرده اید و تمام چیزهایی که لازم بوده است را ساخته اید. در واقع گوگل احتمالا قصد داشته باشه تا توجه بیشتری به این سایت داشته باشه، زیرا شما همان آتوریتی و نفوذی را که دیگران در مدت زمان طولانی داشته اند را در یک مدت زمان بسیار کوتاهی کسب کرده اید. پس قرار نیست تنها عمر  وب سایت بر روی سئوی سایت شما تاثیر بگذارد و همه چیز و نوع فعالیت شما و مطالب مفیدی که برای مخاطبان منتشر کرده اید، بستگی دارد.

۲ – استفاده شما از برنامه ها و سروریس های گوگل

هیچ ترسی در استفاده و عدم استفاده از آنها نداشته باشید و اینگونه نیست که استفاده یا عدم استفاده از آنها به رنکینگ شما در جستجوی گوگل آسیب برساند یا عاملی برای رنکینگ بهتر باشید. قرار نیست که با استفاده از اپ ها و سرویس های گوگل سئوی شما بهبود یابد و یا تصور کنید که چون از اپلیکیشن های گوگل استفاده می کنید، گوگل خوشحال شده و قرار است جایگاه وب سایت شما را ارتقا دهد. برای گوگل اهمیتی ندارد که شما از gmail استفاده می کنید یا نه!

۳ – تعداد لایک ، شیر و توییت مطالب شما

شما شمارنده فیسبوک را بر روی صفحات سایت خود دارید، و نشان می دهد که شما ۱۷٫۰۰۰ تا شیر بر روی آن صفحه داشته اید. این تعداد اشتراک گذاری خیلی عالیه. اما آیا گوگل اهمیت می دهد؟ خیر، به هیچ یک از آنها اهمیت نمی دهد. در حقیقت، گوگل نه به دنبال آنهاست و نه از آنها استفاده می کند. اما اگر شما یک مطلب مفید و کاربردی نوشته باشید و در شبکه های اجتماعی منتشر کنید و برای کاربران شبکه های اجتماعی مفید باشد و انها بر روی لینک سایت شما کلیک کنند و وارد سایت شما شوند و یا برای دیگران ارسال و شیر کنند و آنها نیز از این طریق وارد سایت شما شوند، این بسیار عالی ست و موجب بهبود سئوی وب سایت شما می شود.

خوب گوگل به بسیاری از این موارد اهمیت می دهد اما این اهمیت دادن به صورت غیر مستقیم هست، نه به صورت مستقیم. آیا به این معناست که شما ۱۰ هزار تا شیر فیس بوک بخری؟ خیر، شما نباید این کار را بکنید. مهم میزان بازخوردی ست که مطالب سایت شما در شبکه های اجتماعی می گیرند.

۴ – ضریب بازگشت (bounce rate) و زمان حضور در سایت (time on site)

خوب، این در نوع خودش جالب هست. اینکه زمانی که مخاطب شما وارد صفحه ای از وب سایت شما شود به چه مقدار در آن صفحه می ماند، تاثیر مستقیم بر روی سئوی سایت شما ندارد.چون امکان دارد مطلب شما کاربردی باشد و کاربر در مدت زمان کوتاهی به پاسخ سوال خود برسد و یا فایلی را که نیاز داشته را دانلود کرده باشد و از صفحه سایت شما بیرون رفته باشد و گوگل این عامل را برای کاهش رتبه سئو شما در نظر نخواهد گرفت. اما تعداد کلیکی که بر روی لینک شما در نتایج گوگل خورده می شود و این کاربری که مدت زمان کمی بر روی سایت شما بوده و دوباره به سایت شما برمی گردد، این عامل مثبتی بر روی سئوی سایت شما می باشد.

۵- تکنولوژی های استفاده شده در سایت شما

شما از کتابخانه های JavaScript مانند Node و React استفاده می کنید که یکی تکنولوژی فیسبوک هست و دیگری تکنولوژی گوگل. اگر شما از تکنولوژی فیس بوک استفاده کنید، گوگل به شما سخت می گیرد؟ خیر. چه از .NET و چه از هر چیز دیگری برای نوشتن کدهای خام HTML سایتتون استفاده کنید، مهم نیست. اگر خزنده های گوگل بتوانند هرکدام از آدرسهای شما را بررسی کنند و مطالب یونیک آنها را ببینند و مطالبی که گوگل می بیند با مطالبی که بازدیدکنندگان می بینند یکی باشد، اهمیتی ندارد که از چه چیزی بر روی سایتتون برای انتقال به مرورگرها استفاده می کنید. پس قرار نیست که چون شما از تکنولوژی گوگل استفاده نکردید، گوگل ناراحت شود در سئو به شما رتبه منفی دهد.

۶ – Knowledge Panel (پنل دانش) در ستون سمت راست صفحه نتایج گوگل

گاهی اوقات این ستون در سمت راست صفحه نتایج گوگل در نتایج جستجو سایتها و برخی از اطلاعات ویکی پدیا نشان داده می شود. در مورد سایت و جستجوی برند شما چطور؟ نتایج ابتدایی جستجو همگی از سایت شما هستند که بصورت مرتب شده ای نمایش داده می شوند. آیا این بر روی رنکینگ شما تاثیر می گذارد؟ خیر.

لینک هایی که در اینجا به نمایش گذاشته می شود بدین معنی ست که سهم شما از کلیک ها بیشتر می شود و این چیز خیلی خوبی ست. اما آیا این موضوع بر روی رنکینگ شما در جستجوهای دیگر از سایت شما تاثیر می گذارد؟ خیر، اصلا اینطور نیست. فقط در برخی از جستجو هایی که سایت شما را نشان می دهد می تواند بر روی برندینگ شما موثر باشد.

۷ – استفاده از هاستینگ اشتراکی یا سرور

استفاده از هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی مستقیما تاثیری بر شما نخواهد داشت، مگر اینکه به زمان لود و یا آپ تایم بودن سایت شما ضربه بزند. اگر به هیچ یک از این موارد آسیب نمی رسد و همانطور که ادعا می کنند خوب باشند و همان خدماتی را به شما بدهند که یک هاستینگ با هزینه بیشتر ارائه می دهد، جای نگرانی وجود ندارد. گوگل به این نگاه نمی کند که هاست شما اشتراکی ست یا اینکه از سرور اختصاصی استفاده می کند بلکه برای گوگل، مهم سرعت لود بالای سایت شما و نمایش هر چه بهتر محتوا به کاربران هست.

شما در شروع می توانید از هاست اشتراکی استفاده کنید و رمانی که سایت شما به اندازه ای شد که دیگر هاست های اشتراکی پاسخ گوی سایت شما نبودند می توانید از vps یا سرور اختصاصی استفاده نمایید.

۸ – استفاده از پیش فرض های گوگل

زمانی که گوگل یک سایتی را بررسی (crawls) می کند، هنگامی که به یک سایت می آیند، اگر شما فایل robots.txt را نداشته باشید، یا فایل ربات گوگل (robots.txt) را داشته باشید اما هیچ گونه استثنا و ممنوعیتی را شامل نشود یا به صفحه ای برسند و هیچ متا تگ رباتی (meta robots tag) نداشته باشد، آنها همه چیز را بررسی و همه لینک ها را دنبال (follow) می کنند.

اگر شما می خواهید لینکی فالو باشد، هیچ نیازی نیست که آن را تگ فالو کنید چون گوگل به صورت پیش فرض تمامی لینک های شما را دنبال می کند و اینکه فکر کنید با فالو کردن آن سرعت کار موتورهای جستجو بیشتر شود تصور اشتباهی ست. اما اگر می خواهید لینکی را نوفالو کنید حتما از تگ نوفالو استفاده نمایید تا گوگل آن را دنبال نکند و

با استفاده از چیزهایی مانند متاهای “index, follow” ،یا استفاده از rel=follow دروت تگ href ، یا اینکه درون فایل robots.txt مشخص کنید که گوگل همه چیز را بررسی (crawls) کند، چیزی را تقویت نمی کند. با استفاده از اینها در این مکان هیچ سود خاصی برای شما ندارد و شما فقط از یه سری پیش فرض ها استفاده کرده اید. استفاده از اینها به شما آسیبی نمی رساند اما هیچ مزیتی هم برای شما ندارد و گوگل هیچ اهمیتی به آن نمی دهد.

۹ – کاراکترهایی که شما به عنوان جدا کننده در عنوان ها استفاده می کنید

عنوان صفحه که در هدر آورده می شود، می تواند چیزی شبیه نام تجاری شما و سپس یک جدا کننده و بعضی از عبارات و کلمات باشد و یا عبارات و کلمات، جدا کننده و برند شما. آیا این موضوع مهم هست که شما برای جداکننده ها از خط فاصله(-) یا خط عمودی (|) یا کاما (,) یا هر چیز دیگری استفاده کنید؟ خیر. گوگل به آن اهمیت نمی دهد و نگرانی برای شما ندارد و استفاده از آنها بیشتر به سلیقه افراد بر می گردد.

شاید شما پی برده باشید که کدام یک از این کاراکترها میزان کلیک و اولویت بیشتری نسبت به دیگری داشته باشند، اگر این را پیدا کرده باشید عالی ست. ما در وب اولویت بیشتر را پیدا نکردیم اما برخی می گویند که | بیشتر از – هست. اما به نظر من زیاد اهمیت ندارد و بیشتر نظر شخصی افراد هست. اما انتخاب یک عنوان و استفاده بیش از حد از کاراکترهای جدا کننده مانند | اصلا ظاهر خوبی ندارد و من فکر می کنم که کاربران کمتر به آنها اهمیت می دهند و بیشتر آزار دهنده هستند پس بیش از حد از کاراکتر جدا کننده در یک عنوان استفاده نکنید.

۱۰ – در مورد استفاده از سرفصل ها و تگ های H1, H2, H3 چه؟

من این را شنیده ام: اگر عنوان خود را به جای H1 درون H2 قرار بدید، گوگل اهمیت کمتری به آن می دهد. خیر، قطعا این درست نیست. در واقع، من هنوز مطمئن نیستم که گوگل به اینکه شما از H1 یا H2 یا H3 استفاده می کنید اهمیت می دهد و یا اینکه به محتوا نگاه می کند و می گوید: “خوب، این بزرگتر هست و در بالا آمده است، پس این موضوع باید عنوان باشد. و این کوچکتر هست و در پایین آمده است پس باید زیر عنوان باشد”. بیشتر به شما و طراح شما بستگی دارد که از کدام یک استفاده نماید و نگرانی در این زمینه ندارم.

اینکه شما از هیچ یک از  تگ ها در سایتتون استفاده نکنید مطمئنا نتیجه منفی خواهید گرفت اما اگر به جای h1 از h2 استفاده کردید و یا از h2 استفاده نکردید و از h1 و h2 استفاده کردید هیچ اشکالی ندارد

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 2 امتیاز: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *