پیج آتوریتی یا دومین آتوریتی چیست؟ | Page Authority

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی معیاری معتبر جهت سنجش رتبه سایت و رتبه دامنه و حتی رتبه صفحه های داخلی هر سایت می باشد.
آتوریتی امتیازی از عدد ۰ تا ۱۰۰ می باشد. و ضمنا رتبه آتوریتی دامنه سایت و صفحه اصلی سایت و همچینن صفحات داخلی هر سایت متفاوت می باشد و جداگانه امتیاز داده می شود.

در طراحی سایت، پیج آتوریتی یک الگوریتم برای سنجش سایت و وبلاگ شما می باشد که میزان قدرت و یا اعتبار صفحه شما را به نمایش میگذارد و الگوریتم  محاسبه کننده آن را سایت موز دات کام تعیین کرده است.

تا چند سال پیش وبمسترها برای اطلاع و سنجش قدرت یک سایت یا دامنه در موتور جستجوی گوگل از پیج رنک (page rank) استفاده می کردند. اما چند سالی است که دیگر پیج رنک گوگل آپدیت نمی شود و تاریخ آخرین آپدیت پیج رنک گوگل December-06-2013 بوده است. بنابراین پیج رنک گوگل دیگر قابل استناد نیست. در فقدان پیج رنک، جایگزینی تحت عنوان پیج آتوریتی (Page Authority) یا دومین آتوریتی (Domain Authority) توسط کمپانی Mozscape ارائه شده است که معیار خوبی برای سنجش قدرت یک دامنه و صفحه در موتورهای جستجو بدست می دهد. (درباره Mozscape: یک کمپانی که خدمات مشاوره سئو ارائه می دهد. آدرس سایت moz.com)
پیج آتوریتی معیاری است که قدرت یک دامنه، یک صفحه و زیر دامنه ها در موتورهای جستجو را مشخص می کند. سایت moz.com بر اساس فاکتورهای متعددی (مانند بک لینک، کیفیت بک لینک ها، تعداد ایندکس های مفید، میزان اشتراک در شبکه های اجتماعی معتبر و…) عدد پیج آتوریتی را تعیین می کند با رپید سایت همراه باشید تا بررسی کاملی از این موضوع داشته باشیم.

تفاوت page authority و domain authority در چیست ؟
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه از آنجایی مشخص میشود که page authority قدرت مانور یک صفحه خاص ( url ) در گوگل و کسب جایگاه را مشخص میکند ولی domain authority قدرت کسب رتبه یک دامین در گوگل را مشخص میکند.

عدد مناسب برای پیج آتوریتی و دومین آتوریتی چقدر است؟
پیج آتوریتی و دومین آتوریتی از عدد ۱۰۰ مشخص می شود. (مانند ۲۳٫۴۵) مسلماً هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان دهنده قدرت بیشتر دامنه و صفحه در موتورهای جستجو است. برای افرادی که به پیج رنک عادت کرده اند، شاید بتوان گفت که با تقسیم عدد پیج آتوریتی و دومین آتوریتی بر ۱۰ بتوان معادل پیج رنک آن را بدست آورد. (مثلاً پیج آتوریتی ۲۳٫۴۵ شاید معادل پیج رنک ۲ گوگل باشد)
مهم: گوگل به صورت رسمی هیچگاه اتوریتی سایت Moz رو تایید نکرده و به نظر می رسد الگوریتم فعلی اتوریتی اشکالاتی دارد. برای مثال وبلاگ هایی که از سیستم های وبلاگدهی باسابقه استفاده می کنند به راحتی و به سرعت اتوریتی بالای ۳۰ کسب می کنند (به دلیل بالا بودن اتوریتی دامنه اصلی وبلاگدهی)، در حالیکه ممکن است موتورهای جستجو چنین رنکی برای آنها قائل نباشند. اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، در فقدان پیج رنک گوگل، فعلاً توانسته تا حدودی جای پیج رنک را بگیرد. این درحالیست که برخی سئوکاران تاکید دارند که آتوریتی بیشتر جنبه تجاری دارد تا فنی و برای فروش بک لینک و نشان دادن ارزش دامنه به مشتری می تواند کاربرد داشته باشد.
منظور از PA و DA چست؟
PA همان Page Authority یا پیج آتوریتی است و DA نیز همان Domain Authority یا دومین آتوریتی است.

موز رنک Moz Rank چیست؟
موز رنک توسط سایت seomoz ارائه می شود و تقریباً شبیه پیج رنک است و قدرت سئوی یک سایت را نمایش می دهد. موز رنک عددی بین ۰٫۰۰ تا ۹٫۹۹ می باشد. (یعنی همانند پیج رنک، ماکزیمم مقدار آن ۱۰ می باشد)
توجه شود که پیج آتوریتی و دومین آتوریتی نسبت به www حساس است و نتایج با www و بدون www متفاوت خواهد بود.
از کجا باید پیج آتوریتی و دومین آتوریتی را چک کرد؟
مرجع اصلی تعیین پیج آتوریتی و دومین آتوریتی آدرس زیر است:
https://moz.com/researchtools/ose
اگر در سایت عضو نباشید، محدودیت چک کردن پیج آتوریتی فقط برای ۳ سایت را دارید که با عضویت و لاگین در سایت این محدودیت از بین خواهد رفت.

ابزار چک کردن موز رنک:
http://moonsy.com/mozrank

  • معمولا دامین اتوریتی ( domain authority ) از پیج اتوریتی (page authority) کمتر است.
  • دامین اتوریتی (domain authority) مربوط به اعتبار کل دامنه است.
  • پیج اتوریتی ( page authority) فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد که معمولا صفحه اول سایت رتبه بالاتر و صفحات داخلی رتبه پایین تری دارند.

در این عکس میتوانید DA و PA سایت خبری CNN را مشاهده کنید :
پیج آتوریتی

اما چه میزان اعتباری مناسب است ؟

  • ۷۰ به بالا بسیار عالی میباشد و سایت های ایرانی به ندرت موفق به کسب این رتبه میشوند.
  • عدد ۶۰ هم مناسب میباشد.
  • عدد ۵۰ نشانه کیفیت لینک های ورودی و سیگنال های اجتماعی بالای دامین را نشان میدهد.
  • عدد ۴۰ هم مناسب میباشد و بیشتر سایت های معتبر ایرانی از این عدد بهره میبرند.
  • عدد ۲۰ تا ۳۰ برای سایت های تازه تاسیس مناسب باشد ولی عددی کمتر از ۲۰ نشان از ضعف لینک های ورودی یک سایت دارد که باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد تا این میزان کاستی هر چه سریع تر جبران شود.

روش های افزایش آتوریتی ( پیج اتوریتی و دومین اتوریتی ) :

  1. افزایش ایندکس های مفید سایت (صفحات تگ ها و دسته بندی ها در صورتیکه فاقد محتوای کافی باشد جزء ایندکس های مفید محسوب نمی شوند)
  2. افزایش تعداد لینک های داخلی سایت (در متن پست ها به صفحات داخلی خود لینک دهید. بهتر است این کار به صورت دستی انجام شده و از پلاگین استفاده نشود)
  3. افزایش بک لینک های مفید (هم Root Domain و هم Total Links )
  4. افزایش کیفیت بک لینک ها (گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر و با قدرت نفوذ دامنه بالا)
  5. بهبود سئو سایت.
  6. افزایش کیفیت محتوا.
  7. میزان و سرعت به روزرسانی سایت.
  8. افزایش تعداد اشتراک لینک های سایت در شبکه های اجتماعی معتبر (گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی معتبر)

البته فاکتورهای ذکر شده برای افزایش اتوریتی صددرصدی نبوده و مرتب در حال تغییر است. قبلاً گفته می شد که فاکتور اصلی در افزایش اتوریتی ، تعداد بک لینک از دامنه های مختلف است ولی اکنون به نظر می رسد اهمیت این فاکتور کمی کاهش پیدا کرده و تعداد ایندکس های مفید و لینک دهی داخل مطالب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 7 امتیاز: 4.4]

2 thoughts on “پیج آتوریتی یا دومین آتوریتی چیست؟ | Page Authority

  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ at ۱۲:۴۱ ق.ظ
    Permalink

    مفید بود مرسی

    Reply
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ at ۲:۱۸ ق.ظ
    Permalink

    عالی بود
    ممنون از مطلب مفیدتون

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *