متا تگ توضیحات چیست؟ | Meta Description

توضیحات متا چیست؟

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

در گذشته نه چندان دور توضیحات متا نقش مهمی در رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو ایفا میکردند، با این وجود گوگل به تازگی اعلام کرده است که تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها ندارد. اگر به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه میشویم که توضیحات متا بطور غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند، در ادامه دلیل آن را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

متا تگ توضیحاتوظیفه توضیحات متا در واقع تبلیغ صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این توضیحات باعث می شود جستجو کننده یک دیدگاهی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود متصور شود از این رو نقش بازاریابی جستجو اهمیت خود را نمایان می کند. هر چقدر توضیحات کاملتر باشد و از کلمات کلیدی مهم استفاده شود باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری را به خود اختصاص دهد.

تگ های توضیحات متا برای رتبه بندی موتورهای جستجو آنچنان اهمیتی ندارند(البته تا حدودی دارد ??) ولی این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد می تواند صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار گیرد و از نظر موتورهای جستجو این بدان معنا است که این توضیحات متا بقدر کافی مفید بوده است که توانسته بازدیدکننده را بسمت خود جلب نماید تا روی آن کلیک کند.

تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید سئو نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رتبه بندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

نکته: از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه سایت شما نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایت است. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد افرادی هستند که بلافاصله پس از ورود به یک صفحه از سایت شما از آن خارج میشوند و به صفحه نتایج برمیگردند، این امر به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا شما با آنچه در سایت دارید متفاوت است و در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

۵ نکته برای سئو بهتر توضیحات متا

در این بخش نکاتی برای بهینه سازی تگ توضیحات متا و بالابردن CTR به شما معرفی میکنیم.

۱- یکتا بودن توضیحات متا

بهترین کار نوشتن توضیحات متا برای صفحه اصلی و صفحات داخلی بصورت مجزا و متفاوت از یکدیگر است. زمانیکه گوگل متوجه یکسان بودن توضیحات متا در چند صفحه میشود آن را در گوگل وبمستر هایلایت میکند، شما میتوانید این اطلاعات را در بخش زیر از گوگل وبمستر پیدا کنید:

Google Webmaster Tools > Optimization > HTML Improvements

 توضیحات متا ی یکسان در گوگل وبمستر

متفاوت بودن توضیحات متا برای دو صفحه تجربه کاربری (UX) بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت شما بهمراه خواهد داشت، با توجه به اینکه هر صفحه محتویات خاص خود را دارد یکسان بودن توضیحات متا معنی منطقی نخواهد داشت. گاهی اوقات نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه بصورت جداگانه ممکن نیست، بخصوص برای سایت‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ صفحه دارند، در این موارد توضیحات متا را برای صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود کامل کنید.

۲- تعداد کاراکتر توضیحات متا

تعداد کاراکترهای توضیحات متا هیچ محدودیتی ندارد ولی از آنجایی که گوگل تنها ۱۵۰ تا ۱۷۰ کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما قرار نشان میدهد، با قراردادن کلمات کلیدی خود در ابتدای توضیحات متا آن را بهینه کنید. سعی کنید جملات خود را جذاب نوشته تا احتمال کلیک کاربران بر روی آن‌ها را افزایش دهید.

۳- کلمات کلیدی در توضیحات متا

برای افزایش نرخ کلیک صفحه مورد نظر، موتورهای جستجو مثل گوگل کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. از این رو قبل از نوشتن توضیحات متا می بایست به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.

برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه میشود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده میشوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری میکند.

 کلمات کلیدی در توضیحات متا

۴- از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسد، در صورت استفاده از این حروف در توضیحات متا ممکن است گوگل آن را بعنوان کد شناسایی کند و به کل نادیده بگیرد. برای بهینه کردن توضیحات متا باید از متون ساده استفاده کنید.

۵- بازتابی از تجارت شما

توضیحات متا باید به شکلی باشد که در میان رقبا بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما بکشد، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود را در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن در توضیحات متا قرار دهید تا محتوای متفاوتی را ارائه داده باشید. به مثال بلیط هواپیما برمیگردیم، اگر تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای دارید حتما آن را در ۱۶۰ کاراکتر اول توضیحات متا قرار دهید.

 

مراقب توضیحات متا تکراری باشید
توضیحات متا که برای هر صفحه نوشته می شود می بایست منحصر بفرد باشد. یک روش جهت اجتناب از ایجاد توضیحات متا تکراری، استفاده از روش برنامه نویسی جهت تولید توضیحات متا منحصر بفرد است که بصورت خودکار برای صفحات ایجاد شود.

برخی موارد بهتر است توضیحات متا را ننویسیم
اگر چه بطور معمول و منطقی پیشنهاد می شود یک متن توضیحات متا خوبی داشته باشد که بتواند بهترین توصیف را برای صفحه مورد نظر در نتایج جستجو داشته باشد، ولی برخی مواقع این مورد صدق نمی کند.

بطور متعارف اگر هر صفحه ای ۲ الی ۳ کلمه کلیدی را هدف گذاری کرده باشد می بایست توضیحات متا نوشته شود. اگر صفحه ای بیشتر از ۳ کلمه کلیدی داشته باشد بهتر است توضیحات متا وارد نشود و انتخاب آن بر عهده موتورهای جستجو باشد. به عنوان مثال ممکن است شما صدها مقاله یا مطلب یا توضیحات محصولات زیادی داشته باشید که کلمات کلیدی فراوانی در آنها وجود داشته باشد که در این موارد بهتر است انتخاب توضیحات متا بر عهده موتور جستجو باشد، چرا که وبمستر سایت قطعا نمی تواند عبارت مناسبی را جهت پوشش دادن و توصیف مطلب مورد نظر بنویسد که بتواند بخوبی در صفحه نتایج ظاهر شود.

همچنین اگر تعداد مطالب روزانه شما محدود بوده و زمان کافی برای نوشتن توضیحات اختصاصی برای هرکدام را دارید حتما از آن استفاده کنید در غیر اینصورت شما قسمت توضیحات متا را خالی بگذارید تا خود گوگل در مورد آن تصمیم بگیرد.

اهمیت این موضوع تا جایی است که در ابزار وبمستر گوگل بخشی مجزا به نام HTML Improvements قرار داده شده تا صفحاتی که عنوان یا توضیحات مشابه دارند را به شما معرفی کند. که Duplicate meta descriptions یا توضیحات تکراری در بلند مدت و تعداد زیاد برای شما مضر خواهد بود و در برخورد با آن حتما آنها را رفع نمایید. برای رفع آن با توضیحات جدید و یکتا ویرایش کنید و یا آن را پاک کنید و مسئولیت آن را بر عهده موتورهای جستجو بگذارید.

بهتر است بخش توضیحات متا را برای مطالب خود خالی بگذارید تا اینکه از توضیحات تکراری در صفحات استفاده کنید. مسملما بهترین حالت ممکن آن است که هر صفحه توضیحات مربوط به خود را داشته باشد و اگر نمیتوانید این کار انجام دهید اجازه دهید تا موتور جستجو برای شما تصمیم بگیرد.

توجه: همچنین می بایست به این نکته توجه نمایید که شبکه های اجتماعی معمولا بر اساس توضیحات متا صفحات، فیدهای خود را درست می کنند و در صورتی که یک صفحه توضیحات متا نداشته باشد ممکن است مطلب مورد نظر با توضیحات دلخواه نمایش داده نشود و از کارایی لازم برخوردار نگردد.

 

در نظر بگیرید: اما به این نکته هم توجه داشته باشید و بعد تصمیم بگیرید:

اگر توضیحات متا را ننویسید چه اتفاقی می افتد؟

در بهترین حالت سیستم خودکار گوگل قسمت مفید ی از نوشته ی صفحه ای که بیشتر ا زهمه بازدید کننده دارد را در نظر می گیرد. در بدترین موقعیت گوگل بخش غیر جذاب و بی ربطی را در نظر می گیرد که ازآن به عنوان تبلیغات کشنده یاد می کند,یا حتی ممکن است هیچگونه توضیحاتی را در نظر نگیرد. کدام بهتر است: تبلیغات کشنده یا مغازه ی متروک؟

 

معیار رتبه بندی گوگل نیست!
گوگل بارها اعلام کرده است که توضیحات متا و متا کلمات کلیدی هیچکدام معیاری برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب نمی شوند.(نکته: اما با تجربه بنده مدیر رپید سایت در یک سال اخیر، تاثیر آن را در رتبه بندی گوگل دیده ام مخصوصا درکلمات کلیدی رقابت ضعیف) گوگل از توضیحات متا برای نمایش صفحات در نتایج جستجو هنگامی که کلمات کلیدی جستجو می شوند، استفاده می نماید. ولی این توضیحات متا بصورت غیر مستقیم می تواند تاثیر گذار باشد و این بدان معناست که اگر توضیحات مناسب انتخاب شده باشد می تواند در تعداد کلیک کاربران تاثیر گذار باشد و هر قدر نسبت ظاهر شدن صفحه مورد نظر در نتایج جستجو به تعداد کلیک های انجام شده روی آن بیشتر باشد، صفحه مورد نظر از جایگاه های بالاتری در صفحه نتایج برخوردار خواهد بود.

 

هنر نوشتن توضیحات متا

نوشتن توضیحات متا بسیار ساده است و وابسته به این است که نویسنده با توجه به تعداد محدود کاراکتر های مجاز(۱۵۶عدد) چه اطلاعاتی را در اختیار بگذارد که جذاب باشد.
تعدادی از نکات مهم که باید برای ایجاد توضیح موفق به انها توجه کرد را در ادامه بررسی می کنیم:

  • عبارات جستجو. فراموش نکنید که کلمات کلیدیی که با آنچه کاربر جستجو می کند تطابق داشته باشد پررنگ نشان داده می شوند و بر این مبنا به کلماتی که به آنها توجه بیشتری می شود دقت کنید و شانس کلیک برروی سایت خود را به این ترتیب افزایش دهید.
  • پیام تجاری. یکی از مهمترین موارد برای جذب مشتری این است که دقیقا توضیح دهید که محصول شما چیست و در این مورد صادق باشید.
  • پیام تجاری مختصر و مفید. سنگر بازاریابی سنتی! نکاتی را بنویسید که محتوای سایت را به خوبی عرضه کند.
  • تبلیغات ارزشمند/تخفیف/پیشنهاد.
  • یکتایی. اگر بی نظیر نباشید, ابزار مدیریتی گوگل شما را کنار خواهد گذاشت! باید محتوای صفحه ی شما منحصر به فرد باشد.

به این ترتیب می توانید ۱۵۶ کاراکتر را به طور مناسب برای موتور جستجو ساماندهی کنید.

عبارات جستجو به صفحه ی شما مربوط می شوند, چه چیزی شما را برجسته و بهترین می کند؟ پیشرفت شما به طور واضح ندازه گیری می شود , با تعداد کلیک ها بر سایت رتبه ی آن نیز بالاتر می رود.

 

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 3 امتیاز: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *