آموزش کامل اصطلاحات سئو | کاربردی ترین لغات سئو – قسمت سوم

Heo    بهینه سازی تجربه و رابط کاربری

heo مخفف سه کلمه Human Experience Optimization به معنی بهینه سازی تجربه و رابط کاربری است.

ما می توانیم نکات زیادی را در طراحی سایت خود رعایت نمایم که در HEO  سایت ما تاثیر گذار باشد و باعث جذب مخاطب نسبت به مطالب ما شود. اما چند نکته اصلی و کلیدی وجود دارد، که تاثیر زیادی در جذب کاربران و مخاطبان نسبت به طراحی سایت و وب سایت ما  می شود. که در ادامه به طور کامل با این نکات آشنا خواهیم شد.

این نکات عبارت اند از:

  •     طول عناصر صفحه
  •     خلاصه مطالب
  •     انتخاب فونت ها
  •     انتخاب رنگ ها
  •     چیدمان صفحه و صفحه آرایی
  •     انتخاب هدر مناسب
  •     درج تاریخ برای اخبار و مطالب

 

Responsive design     طراحی واکنش گرا

Responsive design به معنی طراحی یک سایت برای نمایش مناسب در تمام مرورگرها و دستگاه های احتمالی کاربران است. در این روش ظاهر سایت با توجه به ابعاد صفحه نمایش کاربر تغییر کرده و سایر بخش ها متناسب با آن تنظیم میشود. شاید ۵ سال پیش که اثری از گوشی های موبایل هوشمند، تبلت و گجت های متنوع نبود نیازی به Responsive design احساس نمیشد ولی با ورود مدل ها و برندهای متنوع و استقبال کاربران از این دستگاه ها طراحی سایت نیز دچار تغییراتی اساسی و مهم شد.

 

index

همانطور که از نام آن پیداست ، ایندکس شدن یعنی قرار گرفتن و پیدا شدن.

 

keyword density    چگالی کلمه کلیدی

میزان تکرار کلمات کلیدی در متن نسبت به کل متن

 

Meta Tag

Meta Tag   متاتگ ها

منظور از Tag در این مقاله در واقع ساختاری است که شما در کد نویسی زبان HTML استفاده می کنید بنابراین Meta Tag هم یکی از همین ساختارهای کد نویسی است. Meta ها انواع و اقسام مختلفی در HTML دارند برای مثال Meta Tag ، Meta Description از انواع این Meta ها هستند. اگر بخواهیم تعریف درستی از واژه Meta Tag و کاربرد آن داشته باشیم به این شکل می توانیم عنوان کنیم که : Meta Tag ها در واقع یک نوع HTML Tag خاص هستند که اطلاعاتی در خصوص صفحه وب سایت شما ارائه می دهند ، بر خلاف سایر Tag های HTML متا تگ ها هیچ کاری به شیوه نمایش مطالب در وب سایت شما ندارند و تاثیری هم در قالب ساختاری و اطلاعات وب سایت شما نخواهند داشت. اطلاعاتی که شما می توانید در Meta Tag ها مشاهده کنید اطلاعاتی مثل شخص سازنده صفحه ، وهله های زمانی بروز رسانی صفحه وب ، موضوع و اطلاعات موجود در محتوای صفحه وب و اینکه چه کلید واژه هایی یا Keyword هایی در این صفحه وب استفاده شده اند ، می باشد. بسیاری از موتورهای جستجو از این اطلاعات برای ایجاد کردن اطلاعات پایگاه داده Index های خود استفاده می کنند.

متاتگ ها نقش مهمی در معرفی هر چه بهتر سایت به موتورهای جستوجوگر دارند و حتی براساس بعضی از متاتگ ها روبات های اسپایدر با سایت شما برخورد میکنند در این مقاله در مورد مهم ترین این متاتگ ها توضیح میدهیم.

 

متاتگ های مهم و تاثیر انها در سئو

الف ) نویسنده Author

برای مشخص کردن نویسنده مطلب، از این متاتگ می توانید استفاده کنید، البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، ولی برای سایت ها و وبلاگهایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد:

<meta name=”author” content=”name family” />

ب ) زبان سایت و محتوا Content Language

به موتورجستوجو زبان اصلی و مورد توجه سایت را معرفی میکند بسیار موثر میباشد برای موتورهای جستوجو هنگامی که میخواهند سایت ها را براساس زبان انها و در منطقه ی زبانی انها مورد بررسی و دسته بندی قرار دهند.

<META HTTP-EQUIV=”CONTENT-LANGUAGE” CONTENT=”fa”>

ج ) نوع محتوا و یا زبان ساختاری Content Type

از مهم ترین متاتگ ها میباشد که در ساخت و کدنویسی هر قالبی حتما قرار میگیره ( هر قالب استاندارد) این متاتگ Character set سایت را به روبات ها معرفی میکند.

برای تعیین نوع رمزنگاری صفحه یا encoding صفحه از این متاتگ استفاده میشود. در صورت استفاده ننمودن از این متاتگ و encoding utf-8 ، در بعضی از مرورگرها و یا سیستم های کاربرانی که encoding فارسی ندارند ، متن های فارسی به صورت علامت سوال (؟) نشان داده می شوند.

بنابراین این متاتگ از جمله ی مهمترین متاتگ ها می باشد . طریقه ی استفاده از آن برای فارسی سازی صفحه Html از کد زیر استفاده نمایید :

<META HTTP-EQUIV=”CONTENT-TYPE” CONTENT=”text/html; charset=UTF-8″>

د ) کپی رایت و یا حق چاپ و نشر Copyright

این متاتگ تاریخ و نوع کپی رایت سایت را به نمایش میگذارد بیشتر این متاتگ در سایت هایی که دارای محتوای خاص میباشند مورد استفاده میباشد به طور مثال سایت هایی که ارائه کننده مقالات علمی هستند که در سطح جهانی مورد بررسی قرار میگیرد.

<META NAME=”COPYRIGHT” CONTENT=”&copy; 2017 Tex Texin”>

ه ) توضیحات کلیدی Description

در صورتی که کاربران با استفاده از سرچ در موتورهای جستجوگر به لینک سایت شما در آنها بر بخورند ، توضیحی که در زیر لینک سایت شما به آنها نمایش داده می شود متنی است که شما در متاتگ توضیحات (Description) صفحه وارد نموده اید.
با این توضیح باید متنی که در این بخش انتخاب میکنید توضیحی باشد در مورد صفحه.
نکته ی مهم این است که در جملاتی که استفاده میکنید از کلمات موجود در کلمه های کلیدی (Keyword) صفحه ی خود استفاده نمایید. بهتر است تعداد کاراکتر در این بخش حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۰۰ کاراکتر در حالت فارسی انتخاب شود.
تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

<meta   name=”description”   content=”این متن توضیحی در مورد صفحه ی جاری می باشد”>

مهم: جهت مشاهده مقاله کامل و کاربردی “متا تگ توضیحات Meta Description” و همچنین استفاده صحیح از آن بر روی عنوان مقاله? کلیک کنید.

 

خ ) کلمات کلیدی Keywords

در مورد این متاتگ نیز توضیحاتی ارائه کرده ایم و در مورد ان مقاله ای نوشته ایم.

<META NAME=”KEYWORDS” CONTENT=”seomoz,article,seo,learning,google”>

ج ) اسپایدر   Robots

سری متاتگ هایی که به اسپایدر ها میگویند که چگونه با محتوای سایت شما برخورد کنند.البته همه ربات ها از این متاتگ ها پیروی نمی کنند مانند گوگل. این متاتگ ها در زمانی موثر میباشند که شما از Robots.txt استفاده نکرده اید.

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”INDEX,NOFOLLOW”>

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX,FOLLOW”>

<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NONE”>

ح ) ربات گوگل Googlebot

این متاتگ مخصوص ربات جستوجوگر گوگل میباشد یعنی در بالا شما میتوانید به تمامی اسپایدرها جز گوگل یک دستور بدهید و در این بخش فقط دستور خاصی به گوگل بدهید. توصیه ما استفاده از متاتگ اشاره شده در بالا میباشد.

<META NAME=”GOOGLEBOT” CONTENT=”NOARCHIVE”>

 

آموزش اصطلاحات سئو | کاملترین اصطلاحات سئو – قسمت اول

آموزش اصطلاحات سئو | کاملترین لغات سئو – قسمت دوم

آموزش اصطلاحات سئو | قسمت چهارم

لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها: 4 امتیاز: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *